Nyheter fra UHR-Utdanning
UHR-konferansen 2022 ble arrangert 4. oktober. Tusen takk til alle innledere og deltakere, både digitale og fysiske, som bidro til at årets konferanse ble en god møteplass for universiteter og...
Meldingen om arbeidslivsrelevans ble lansert mandag 15. mars. For å skape bedre sammenheng mellom utdanning og arbeidsliv foreslår regjeringen blant annet praksis i flere studier, mer studentaktive...
Illustrasjon av karakterskalaen a til f
I NOU 2020:3 Ny lov om universiteter og høyskoler, punkt 21.5.2.3.1 foreslås det å innføre en ny karakterskala i tillegg til A–F-skalaen og bestått/ikke-bestått. Den nye skalaen skal ha tre...
I UHRs høringssvar til Stoltenberg-utvalget kommenterer vi i hovedsak de delene av rapporten som har konsekvenser enten for lærerutdanningene, eller for overgangen fra videregående opplæring til...
Gruppebilde av Larsen, Fosse og Deželan
EUAs andre Learning & Teaching Forum gikk av stabelen 14.-15. februar i Warszawa. Konferansens tema var «Towards successful learning: Controversies and common ground», og var i stor grad basert på...
Universitets- og høgskolerådet (UHR) ber Kunnskapsdepartementet om å presisere det som i dag oppleves som uklarheter i regelverket for finansiering av etterutdanning og videreutdanning. UHR ber i...
I Universitetets- og høgskolerådets innspill til NOU 2014:14 og ny lov om fagskoleutdanning i 2017 ga vi uttrykk for at vi mener at gradsbetegnelse for fagskoleutdanning bare bør gis for utdanning...