Satsingsområder | UHR skal påvirke | Eksempler på prosesser og aktiviteter |
Gode rammevilkår for universiteter og høyskoler for å oppfylle samfunnsoppdraget (autonomi og akademisk frihet) | Økonomi | Statsbudsjettet, revidert nasjonalbudsjett og saldert budsjett |
| | Endringer i finansieringssystemet |
| | Stipendordninger for internasjonale studenter |
| Lover og forskrifter | Universitets- og høyskoleloven |
| | Forskrift for ansettelse og opprykk |
| | Eksportkontrollforskriften |
| | Endringer i opptaksreglementet |
| Endringer i styringen av sektoren (autonomi og akademisk frihet) | Tillitsreformen |
| | Endringer av rammeplaner |
| | Akkreditering av institusjoner og programmer |
Styrke forskning og innovasjon for nødvendig omstilling av samfunnet | Endringer i forskningssystemet | Gjennomgangen av forskningssystemet |
| Virkemidler for økt norsk deltakelse i EUs rammeprogrammer for forskning og utdanning | Innspill til EUs neste rammeprogram |
| | Deltakelse i EUs ekspertgrupper mm. |
| Oppfylling av ERA 2024-2027 | Engasjement innenfor ERA-tiltak hvor UHR har en rolle (forskerkarriere, endringer i vurderingssystemet, kjønn og mangfold, innovasjon, Europeiske universiteter og forskningsadministrasjon (tiltak 3,4,5,7,13 og 17) |
Bidra til et mangfoldig og helhetlig utdanningssystem, med god høyere utdanning til gagn for hele samfunnet | Endringer i demografi og rekruttering | Stortingsmelding om nytt opptakssystem |
| Endringer i arbeidsdelingen i utdanningssystemet (høyere utdanning, høyere yrkesfaglig utdanning, studiesenter mm) | Oppfølging av Utsynsmeldingen |
| | Stortingsmelding om høyere yrkesfaglig utdanning |
| Kvalitet i utdanningene og samarbeid med arbeidslivet | Synliggjøre kompetansemangel |
| | Stortingsmelding om profesjonsutdanningene |
| | Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk |
| | Kompetansebehovsutvalgets rapporter |
| | Brandtzægutvalget (Kompetansereform i arbeidslivet) |
Bedre studentenes kår | Økonomi, velferd og læringsmiljø for studenter | Statsbudsjettet |
| | Undersøkelser: Levekårundersøkelsen, Studiebarometeret og SHoT |