Send inn bidrag ØA-konferansen 2026 som arrangeres ved NHH i Bergen 21. april og 22. april.
Varde Solutions
Konferansebidrag
Vi inviterer til innsending av konferansebidrag som deler forskningsresultater og praktiske erfaringer knyttet til utvikling av utdanningskvalitet innenfor fagområdene til UHR-ØAs fire fagorgan (bedriftsøkonomisk analyse, administrasjonsfag, regnskaps- og revisjonsfag, etikk, samfunnsansvar og bærekraft), samt andre nærliggende fagområder. Det overordnete målet er å stimulere til dialog og læring på tvers av fagmiljøet, med sikte på å styrke kvaliteten i ØA-utdanningen.
Årets konferanse ønsker spesielt bidrag som tar utgangspunkt i konferansens hovedtema, “ØA-fagenes relevans og omdømme i møte med kunstig intelligens”. Dette kan blant annet omfatte:
- Fagområdets utøvelse og relevans i lys av KI
- KI i undervisning og vurdering
- Framtidens arbeidsmarked og kompetansebehov
- Samfunnssikkerhet og beredskap
- Innovasjon og entrepreneurskap
- Omdømmebygging og kommunikasjon
- ØA-utdanningens posisjon i konkurranse med andre utdanninger nasjonalt og internasjonalt
- Etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Bidrag bør, i tillegg til å beskrive hva som er gjort (eller planlagt), også diskutere hvorfor og hvordan dette kan bidra til økt kvalitet i ØA-utdanningen.
Alle bidrag må inneholde sammendrag og minst tre stikkord som beskriver innholdet. Det er ingen særskilte formatkrav, med mindre man ønsker å vurdere publisering i konferansens publiseringskanal (se under). Språk kan være norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.
Mulighet for publisering i Magma, Tidsskrift for økonomi og ledelse
Magma er et fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift og Econas medlemstidsskrift. I samarbeid med konferansekomiteen og gjesteredaktører vil Magma utgi et temanummer i oktober 2026 med utgangspunkt i ØA-konferansen og temaet ØA-fagenes relevans og omdømme i møte med kunstig intelligens.
Alle innsendte artikler vurderes først av konferansekomiteen og Magma-redaksjonen. Artikler som anses relevante, vil kort tid etter konferansen inviteres til innsending av et mer bearbeidet manus for videre fagfellevurdering. Forfatterveiledning og temaplan finnes på Magmas nettsider.
Frist for innsending av bidrag
Bidrag sendes til: oa-konferansen@uhr.no
Ved innsending, vennligst bruk formatet nedenfor:
Emne: Innsending bidrag
E-post brødtekst:
- Navn
- Institusjon/tilhørighet
- E-postadresse
- Innsendingstype: a) Kun konferanse, b) Konferanse og Magma
- Tittel
- Stikkord (4-5)
- Bidrag som vedlegg (i pdf eller docx), 1-2 sider. For bidrag til Magma, se egen utlysning hos Magma (lenke kommer)
Frist for innsending av sammendrag: 15. februar 2026
Tilbakemelding til forfatterne: 5. mars 2026
Programkomité
- Førsteamanuensis Terje Berg, NTNU Handelshøyskolen
- Førsteamanuensis June Borge Doornich, Handelshøyskolen ved Nord Universitet
- Førsteamanuensis og programleder BØA Trond Vegard Johannessen, Norges Handelshøyskole
- Professor Jon Reiersen, Universitetet i Sørøst-Norge
- Professor Ingeborg Foldøy Solli, Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger
Om konferansen
Konferansen har som formål å fremme utvikling av utdanningskvalitet gjennom dialog og deling av forskningsbaserte tilnærminger. Et like viktig mål er å legge til rette for kontaktskaping, samarbeid og nettverksbygging på tvers av institusjoner
ØA-konferansen ble etablert etter initiativ fra Universitets- og høyskolerådets fagstrategiske enhet for økonomiske og administrative fag (UHR-ØA), og ble arrangert første gang i 2022. Intensjonen er at ØA-konferansen skal finne sted annethvert år, med ulike utdanningsinstitusjoner som vertskap.
Årets konferanse inviterer til refleksjon og dialog om ØA-utdanningens relevans, omdømme og møte med kunstig intelligens (KI). Hvordan kan økonomisk-administrative fag bevare og styrke sin betydning i et samfunn der teknologiutvikling, nye kompetansebehov og krav til bærekraft endrer rammene for både utdanning og arbeidsliv? Konferansen retter søkelys mot hvordan utdanningens omdømme påvirker rekruttering og samfunnets forståelse av ØA-fagenes rolle – og hvordan KI kan utfordre både utdanningens relevans og dens omdømme.