Ved å samle eksperter og interesserte fra ulike institusjoner, skal nettverkene bidra til å heve standarden på forsknings- og innovasjonsadministrasjon i Norge. Deltakerne får også muligheten til å bygge relasjoner og samarbeide med kolleger fra hele Norge, og potensielt også internasjonalt. I tillegg vil nettverkene gi deltakerne en plattform for å heve sin egen kompetanse gjennom faglig utvikling. Denne satsingen er i tråd med NARMAs oppdrag om å styrke rollen til forsknings- og innovasjonsrådgivere og skape en plattform for deling av god praksis.
Nettverkene blir presentert under NARMAs årskonferanse, i den første pausen dag 1 (kl 11-1130) utenfor Norgessalen, hvor nettverkene kan rekruttere nye medlemmer og dele informasjon om sitt arbeid.
Det ble i januar 2025 tildelt midler til 6 tematiske nettverk. Under kan du lese mer om hvert enkelt nettverk:
Tematisk nettverk for forskningsetikk og personvern
Nettverket er en arena for erfaringsutveksling for forskningsrådgivere som jobber med etikk og personvern i forskning ved et universitet, høgskole, forskningsinstitutt eller helseforetak. Det kan dreie seg om:
- rådgiving og administrative oppgaver knyttet til institusjonenes ansvar for forskningsetikk (jfr. forskningsetikkloven § 5)
- rådgiving for personvern i forskning og eventuelt kontaktperson for SIKT Personverntjenester eller for lokale personverntjenester.
- å inneha sekretariatsoppgaver i lokale etiske komitéer av ulike slag, inkludert redelighetsutvalg.
Nettverket skal til enhver tid være uformelt og åpen for deltakelse. Forskningsinstitusjoner har oftest kun èn eller få forskningsrådgiver som jobber med disse oppgavene, slik at behovet for kontakt mellom institusjonene blir ekstra viktig.
Nettverket er etablert som et tematisk nettverk i NARMA. Initiativtakerne og den nåværende arbeidsgruppen består av Elina Vinberg fra Universitetet i Oslo (UiO), Magnus Skytterholm Egan fra Universitetet i Sørøst-Norge, Kaja Stene fra Norges idrettshøgskole og Anne Sofie Lofthus fra Universitet i Innlandet (INN). Sistnevnte er vertsinstitusjon.
De nasjonale forskningsetiske komitéene (FEK) har utarbeidet ‘Veileder om institusjonenes ansvar for forskningsetikk’ (2023), og gir en retning for nettverkets aktiviteter. På sikt er målet for nettverket å bidra til å operasjonalisere punktene som beskriver institusjonenes ansvar. I tillegg vil nettverket være en arena for å diskutere overlappende hensyn mellom forskningsetikk og personvern. FEK er involvert i nettverkets arbeid som en ressurs-/referansegruppe.
Norske forskningsinstitusjoner har ulik organisering og ulikt fokus på oppgaver knyttet til forskningsetikk og personvern. Nettverket kan bidra til å få bedre oversikt over hva institusjonene har prioritert, hvordan arbeidet er organisert, hvilke kompetansebehov som er dekket og hva som trengs av kompetanseheving.
Det kan bli aktuelt å dele opp nettverket i enkelte undernettverk. Det vil avhengig av hvor mange vi blir og hva som er motivasjon for den enkelte for å delta.
Hvor møtes vi i nettverket?
- Regelmessige webinarer med forberedte temaer.
- Månedlig ‘digital kaffe’ for fagprat med lav terskel for å kunne dele og diskutere dagsaktuelle saker.
- Ett årlig fysisk møte med tema som nettverket selv er med på å bestemme (neste i løpet av høsten -25).
- Felles Teams-rom for deling av dokumenter og chat.
Meld deg inn i nettverket her
https://nettskjema.no/a/pameldingnettverk (som ansatt med Feide-konto)
https://nettskjema.no/a/pameldingnettverkutenfeide (som ansatt uten Feide-konto)
Etter at innmeldingen er mottatt vil du få en velkomstmail, en invitasjon for tilgang til felles Teams-rom, og møteinnkallinger for kommende aktiviteter som er datosatt.
Har du spørsmål, send mail til anne.lofthus@inn.no
Norsk nettverk for diamantpublisering
(English title: Norwegian network for diamond publishing. Forkortelse: NNDP (på begge språk).)
Nettverket arrangerer en samling ved OsloMet den 24. mars, der vi ønsker å samle ideer og forslag til nettverkets aktiviteter. For mer informasjon og for å melde deg på, se denne arrangementsannonsen. Påmeldingsfrist 17. mars.
Diamant åpen tilgang (åpen vitenskapelig publisering uten forfatterbetaling) er en forskerledet publiseringsmodell som er pekt ut som et strategisk satsningsområde framover, jf. Strategi for vitenskapelig publisering etter 2024. Støttetjenester for diamantpublisering er etablert i form av publiseringsplattformer ved en rekke norske institusjoner, og et nordisk kapasitetssenter for diamant åpen tilgang er under oppbygging.
De norske institusjonelle publiseringstjenestene har hatt et uformelt samarbeidsnettverk i en rekke år der det har blitt utvekslet erfaringer og problemløsninger via digitale møter, og organisert webinarer for redaktører. Det nasjonale nettverket for diamantpublisering under NARMA-paraplyen vil samle flere grupper som er interessert i diamantpublisering av tidsskrift, bøker, og undervisningsmateriale.
For å heve kunnskapsnivået rundt diamantpublisering, øke kvaliteten på tjenestene som tilbys til forskere, og heve bruken av diamant åpne publiseringskanaler, ønsker nettverket å fokusere på følgende aktiviteter:
- Webinarer for redaktører
- Nettverkstreff med kompetanseheving, både støttepersonalet og redaktører
- Dialogmøter med diverse aktører og interessenter innen vitenskapelig publisering (finansiører, HK-dir ved Publiseringsutvalget, forskningsorganisasjoner m.m.)
- Felles utviklingsprosjekter: f.eks teknologisk utvikling og testing, kompetanseheving innen bruk av kunstig intelligens i redaksjonelle prosesser, samarbeid rundt oppgradering av publiseringsplattformene, sammenstilling av ressurser for redaktører
For å få informasjon om nettverkets arrangement, bli med i nettverkets epostliste ved å sende en epost med emne subscribe diamantoa til sympa@list.uit.no.
Har du spørsmål eller forslag, ta kontakt med nettverkskoordinator Aysa Ekanger på aysa.ekanger@uit.no.
Nettverk for kunstig intelligens og forskningsadministrasjon
Nettverket for kunstig intelligens (KI) og forskningsadministrasjon er en nasjonal arena for kunnskapsdeling, kompetanseheving og samarbeid om hvordan KI påvirker og kan brukes innen forsknings- og innovasjonsadministrasjon. Nettverket er åpent for alle som jobber med eller er interessert i hvordan KI kan forbedre forskningsadministrative prosesser og praksis.
Hva gjør vi?
📌 Vi arrangerer faglige seminarer, workshops og nettverksmøter – både fysisk og digitalt.
📌 Vi deler erfaringer og verktøy på tvers av institusjoner.
📌 Vi samarbeider med internasjonale nettverk, inkludert EARMA, for å hente inspirasjon og dele kunnskap.
📌 Vi bidrar med sesjoner på NARMAs årskonferanser og andre relevante arenaer.
Bli med i nettverket!
Nettverket er åpent for alle interesserte, uavhengig av erfaring med KI. Ønsker du å holde deg oppdatert, dele erfaringer eller delta i våre aktiviteter? Ta kontakt med nettverkskoordinator Erlend Kristiansen Haavardsholm på epost: e.k.haavardsholm@uv.uio.no for å bli med!
Innovasjonsnettverket
Innovasjonsnettverket er et nettverk for innovasjonsrådgivere ved universitet og høgskoler i Norge. Formålet er å bygge relasjoner og legge til rette for samarbeid på tvers av institusjonene. Gjennom nettverket ønsker vi å styrke egen kapasitet og bidra til en sterkere kultur for innovasjon på tvers av hele sektoren. Vi ønsker å heve kompetanse innenfor innovasjon i UH-sektoren og dele gode praksiser og arbeidsmetoder på tvers av sektoren innenfor sosial innovasjon / samfunnsinnovasjon.
Nettverket skal være åpent og inkluderende. For tiden er det 13 institusjoner som deltar i nettverket, og hver institusjon har to kontaktpersoner. Nettverket ledes av koordinator, og arbeidsgrupper nedsettes i forbindelse med workshops og arrangementer eller tematiske grupper for sak/felt.
Innovasjonsnettverket har månedlige møter på teams og fysisk møte 1-2 ganger i året.
Kontaktperson: Elisabeth Blix Bakkelund, e-post: elisabeth.b.bakkelund@uit.no
Likeverdige partnerskap med institusjoner i lav- og mellominntektsland
Om nettverket
Dette tematiske nettverket har som formål å styrke kompetanse og samarbeid knyttet til likeverdige forsknings- og utdanningspartnerskap med institusjoner i lav- og mellominntektsland (LMICs). Nettverket tar for seg sentrale utfordringer knyttet til forskningsadministrasjon, økonomi, etikk og politikk i slike samarbeid. Vi ønsker å støtte norske institusjoner i å navigere komplekse krav og rutiner, samtidig som vi bidrar til å styrke norske institusjoners rolle som en ansvarlig og effektiv partner i global forskning og utdanning. Dette gjør vi gjennom erfaringsutveksling på tvers av institusjoner og samskaping av innspill til sektoren.
Våre aktiviteter
- Kartlegging av behov: Gjennomføring av en behovsanalyse blant forskningsadministratorer og faglige aktører i norske institusjoner som samarbeider med LMICs.
- Kompetanseutvikling: Workshops og webinarer om etisk samarbeidspraksis, finansiering, administrative prosesser, søknadsskriving og bærekraftige samarbeidsmodeller.
- Samarbeid og deling: Etablering av en nettressurs for kunnskapsdeling knyttet til praktiske og policy-relaterte problemstillinger.
- Policy-innspill: Bidrag til nasjonale og institusjonelle policyer for å fremme likeverdige og ansvarlige partnerskap.
- Digitale og fysiske samlinger: Blant annet et oppstartsmøte, en webinarserie, skriveverksteder og fysiske samlinger.
Hvordan bli medlem
Vi ønsker nye medlemmer velkommen! Nettverket er åpent for forskere, forskningsadministratorer, prosjektrådgivere og økonomer som arbeider med eller har interesse for partnerskap med institusjoner i LMICs.
For å bli medlem, send en e-post til hilde.refstie@ntnu.no med følgende informasjon:
- Navn og tilknytning (institusjon og avdeling)
- Din rolle og relevans for nettverket
- Eventuelle spesifikke interesser eller temaer du ønsker å bidra til
Medlemmer får tilgang til våre nettverksmøter, ressurser og mulighet til å delta i ulike arbeidsgrupper og arrangementer.
Nasjonalt EU-nettverk for forskningsadministrasjon
Om nettverket
Det nasjonale EU-nettverket for forskningsadministrasjon er en samarbeidsplattform for institusjoner som arbeider med EU-finansiert forskning. Nettverket ble initiert med støtte fra NARMA og har som mål å styrke kompetansen innen EU-søknader, prosjektledelse og forskningspolitikk.
Formål og aktiviteter
Nettverket legger til rette for erfaringsutveksling, kompetanseheving og praktisk støtte i arbeidet med EU-prosjekter. Gjennom regelmessige møter, deling av beste praksis og felles ressurser skal nettverket:
- Fremme samarbeid for å styrke norsk deltakelse i EU-prosjekter.
- Skape en arena for forskningsadministratorer hvor de kan diskutere utfordringer og dele erfaringer.
- Utvikle verktøy og ressurser, inkludert maler og evalueringserfaringer for søknader.
Organisering
Nettverket er koordinert av NINA, mens økonomisk administrasjon håndteres av USN. Det er etablert et digitalt arbeidsområde for samarbeid og deling av ressurser. Møtene vil i oppstartsfasen holdes hyppig, før en overgang til kvartalsvise samlinger.
Bli med!
Nettverket er åpent for forskningsadministratorer og andre som arbeider med EU-finansiering og prosjektledelse. Ta kontakt for mer informasjon med nettverkskoordinator Mary Anderson Glenna på epost mary.anderson-glenna@usn.no og Anette Ljosdal Havmo anette.havmo@nina.no for å bli med i nettverket!