Styrets handlingsplan 2025-2027

UHRs vedtekter, UHRs strategi 2024-2028 og styrets handlingsplan legger føringer på styrets arbeid. 

UHRs strategi for 2024–2028 peker ut tre hovedmål for arbeidet:

  1. Fremme kunnskap som drivkraft
  2. Styrke akademisk frihet og ta akademisk ansvar
  3. Samarbeide for bærekraftig samfunnsutvikling

Strategien, vedtektene og styrets handlingsplan danner grunnlaget for styrets arbeid. Styret kan behandle alle saker som er viktige for universitets- og høyskolesektoren, og møtes seks ganger i året.

I perioden 2025–2027 vil styret særlig prioritere:

  • Akademisk frihet, autonomi og demokrati
  • Kvalitet i utdanning, forskning og innovasjon – for et bærekraftig samfunn
  • Åpenhet og ansvarlig internasjonalt samarbeid
  • Kunnskap for totalberedskap
  • Et helhetlig og inkluderende utdanningssystem

UHR vil også prioritere oppgaver som er viktige for medlemsinstitusjonene, men som ikke lar seg planlegge på forhånd. Vi bruker hele organisasjonen og samarbeider med myndigheter og andre aktører for å fremme saker som er viktige for medlemsinstitusjonene. 

Styrets prioriteringerEksempler på tiltak og aktiviteter
Akademisk frihet, autonomi og demokrati
  • Tema på UHR-konferansen 2025
  • Fremme demokratiske verdier og bidra til et godt ytringsklima på universiteter og høyskoler og samfunnet ellers
  • Påvirke økonomiske rammer, regelverk og styring av sektoren, herunder utviklingsavtaler
  • Kronikker, seminarer, debatter mm.

Kvalitet i utdanning, forskning og innovasjon - for et bærekraftig samfunn

 

  • Bidra til ansvarlig bruk av KI i forskning og utdanningene
  • Følge med på bruken av norsk fagspråk, og bidra til terminologiutvikling
  • Gi innspill til regjeringens gjennomgang av ph.d-utdanningene
  • Følge med på arbeidet med EUs rammeprogrammer 2028-2034 (Horisont Europa og Erasmus+)
  • Deltakelse i EUs og EUAs ekspertgrupper
  • Engasjement innen ERA-tiltak der UHR har en rolle
Åpenhet og ansvarlig internasjonalt samarbeid
  • Dele erfaringer og praksis i Norge, NUS og EUA
  • Bygge kompetanse i sektoren gjennom kontakt med relevante departementer, direktorater og beredskapsråd
Kunnskap for totalberedskap
  • Opprettholde bredden av utdanninger i hele landet
  • Dialog med forsvarssektoren om muligheter for samarbeid om forskning, utdanning og kunnskapsdeling
  • Delta i samfunnsdebatten for å motvirke desinformasjon og polarisering
Et helhetlig og inkluderende utdanningssystem
  • Diskutere dimensjonering av høyere utdanning, samarbeid og arbeidsdeling mellom medlemsinstitusjonene og med fagskolene
  • Gi innspill til regjeringens gjennomgang av studiefinansieringssystemet
  • Påvirke utviklingen av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
  • Jobbe for bedre studiefinansiering for norske studenter (1,5 G)
  • Prissetting og stipendordninger for internasjonale studenter