Utdanningsdirektoratets arbeid med fagfornyelsen
Utdanningsdirektoratet (Udir) arbeider med fornyelse av læreplanene for grunn- og videregående opplæring. Målet med fagfornyelsen er at fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer og at sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. De nye læreplanene skal foreligge høsten 2020.
Les mer om fagfornyelsen på Udirs nettsider, og i Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning - Forståelse om fornyelsen av grunnopplæringen og videregående opplæring.
Fagfornyelsen skal evalueres, se mer informasjon på Udirs nettsider.
UHR-Lærerutdannings rolle i arbeidet med fagfornyelsen
UHRs fagstrategiske enhet UHR-Lærerutdanning er part i fagfornyelsen sammen med Utdanningsforbundet, Norsk lektorlag, Skolelederforbundet, KS, Sametinget, Elevorganisasjonen og Skolenes Landsforbund.
UHR-Lærerutdannings representant i Kunnskapsdepartementets referansegruppe for fagfornyelsen er nestleder i UHR-Lærerutdanning, Kirsti Engelien, UiO. UHR-Lærerutdannings representant i Utdanningsdirektoratets arbeidsgruppe for fagfornyelsen er medlem i UHR-Lærerutdannings nasjonale fagorgan for lektorutdanning og PPU, Gerke Doetjes, Universitetet i Oslo.
UHRs rolle i fagfornyelsen
Fagene i skolen er tett knyttet til de ulike fagdisiplinene ved universiteter og høyskoler, og det er dermed viktig at alle UHRs medlemsinstitusjoner er informert om og involvert i fagfornyelsen. UHRs fagstrategiske enheter og nasjonale fagorgan oppfordres til å delta aktivt i alle innspillsrunder og formelle høringer i prosessen.
Oversikt over fasene i fagfornyelsen
Arbeidet med fagfornyelsen er delt inn i tre faser:
Innspill og høring om de nye læreplanene
For informasjon om pågående innspills- og høringsrunder, se Udirs nettsider.
Alle UHRs fagstrategiske enheter og nasjonale fagorgan oppfordres til å både delta i den foreløpige innspillsrunden og å sende inn høringsuttalelser til læreplanforslagene.