– Vi har eit omfattande stykke arbeid framføre oss, men det blir eit spennande og viktig arbeid. Eg ser fram til å jobbe saman med et bredt spekter av kompetente folk, sier Sandvold.
Sigurd Sandvold, prodekan ved Høgskulen på Vestlandet
Privat
Utvalget som nå er satt ned har fått i oppdrag å vurdere ulike modeller for etter- og videreutdanning for alle ansatte i barnehage og skole. Utvalget skal blant annet se på kapasitet og kompetanse hos universiteter og høyskoler, og på finansieringen og organiseringen av læreres kompetanseutvikling.
– Det blir viktig å sjå den framtidige organiseringa i lys av dei erfaringane som partane har gjort dei siste åra, og for framtida rigge eit system som når mange og famnar bredt. Sentralt i arbeidet vil være å få på plass forutseielege økonomiske rammer for UH- sektor, sier Sandvold.
Arbeidet som regjeringen har satt i gang på etter- og videreutdanning blir viktig for UHRs fagstrategiske enhet for lærerutdanning (UHR-LU) å følge med på fremover.
Leder av UHR-LU, Asle Holthe, ser på etter- og videreutdanning som en viktig og prioritert oppgave for universitetene og høyskolene.
– Etter- og videreutdanning av lærere og andre ansatte i barnehager og skoler utgjør i dag en betydelig aktivitet ved landets lærerutdanningsinstitusjoner. Dette er en viktig og prioritert oppgave, og bidrar til å styrke samhandlingen mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet. For lærerutdanningsinstitusjonene er det viktig med forutsigbarhet og langsiktighet, sier Holthe.
Les mer om utvalget og mandatet for deres arbeid på regjeringen.no.